07-02-2011

Hoe verlaag ik mijn cholesterolgehalte zonder medicatie?

Cholesterol is een onmisbare stof voor het menselijk lichaam.Maar teveel aan cholesterol in het bloed is slecht voor de gezondheid. Het teveel aan cholesterol kan zich ophopen aan de binnenzijde van de bloedvatwanden waardoor deze kunnen dichtslibben (vernauwen) met hart- en vaatziekten tot gevolg.

De totale hoeveelheid cholesterol in het bloed mag ongeveer 200mg/100ml bedragen. Vanuit de lever wordt cholesterol in pakketjes vervoerd door het bloed.

De cholesterol vervoerd in de HDL-pakketjes (HDL-cholesterol) wordt ‘goede cholesterol‘ genoemd. HDL verwijdert het teveel aan cholesterol uit het bloed en de vaatwanden.

Cholesterol vervoerd door LDL-pakketjes kan zich ophopen aan de binnenzijde van de bloedvatwand, met hart en vaatziekten tot gevolg. LDL-cholesterol wordt daarom ‘slechte cholesterol’ genoemd. Bij een cholesterolverlagend dieet is het belangrijk de hoeveelheid verzadigde vetzuren, in rood vlees bvb, te verminderen. Verzadigde vetzuren verhogen immers de productie in de lever van de LDL-pakketjes.

Hoe verlaag ik mijn cholesterolgehalte zonder medicatie

Groenten en fruit

Groenten en fruit bevatten geen cholesterol en zijn rijk aan vezels!

Vlees

  • Wat vlees betreft, kan men stellen dat alles wat rent (wild), vliegt (gevogelte) of zwemt (vis), mits met mate, beter is dan wat staat of ligt (varken en koe).
  • Vermijd minder-edel vlees: spiering (schouderstuk van het varken), karbonade, gehakt, worsten, lamsragout, rollade, enz.
  • Vermijd orgaanvlees zoals hersenen en lever.
  • Vermijd tevens bereide vleeswaren: salami, rauwe ham, gedroogde worsten, varkenspastei, enz. Ze bevatten niet alleen vet maar zijn ook vaak sterk gezouten of gerookt, wat een stijging van de bloeddruk kan veroorzaken

Vis

  • Alle soorten vis zijn aanbevolen.
  • Vermijd ingevroren en gefrituurde vis, alsook bereidingen met vis in frietvet.
  • Olijfolie en arachideolie zijn te verkiezen boven kokosolie en palmolie (beiden veel in gebak verwerkt)

Eieren

Eigeel is bijzonder rijk aan cholesterol (220 mg en meer per eigeel). Eet niet meer dan drie eieren per week. Het gaat om het totaal aantal eieren, ook de eieren die in bereidingen zijn verwerkt (gebak, pannenkoeken, enz.) of gebruikt als garnituur (salades, enz.)

‘Light-producten’

Deze producten zijn niet altijd vetarm. Lees daarom de samenstelling op de verpakking.

Snoep, gebak…

  • Veel bereide produkten bevatten veel ‘verborgen’ vet.
  • Vooral bladerdeeghapjes, hartige snacks, chips en zoutjes bevatten veel verborgen vet, net als boterkoekjes, gebak en bonbons.
  • Vermijd gebak met boter, room, eieren, chocolade, enz.
  • Vermijd chocoladesaus, karamelsaus, enz.