Zout in geneesmiddelen

We staan er niet altijd bij stil maar behoorlijk wat  geneesmiddelen bevatten grote hoeveelheden zout.
Het gaat hier niet altijd om uitzonderlijke geneesmiddelen, maar bijvoorbeeld pijnstillers als Dafalgan® in bruisvorm.

Keukenzout

Keukenzout (de triviale naam voor natriumchloride of NaC is voornamelijk bekend als smaakmiddel en smaakversterker in de keuken. Natrium, onderdeel van keukenzout, is een mineraal noodzakelijk voor het goed verlopen van de stofwisseling .
Maar zoals bij zovele zaken is ’trop’ te veel en ’te veel’ is trop.
Het risico in geval van overmatig zoutverbruik is een verhoogde bloeddruk, wat aanleiding geeft tot hart- en vaatziekten.

Het advies van de Hoge gezondheidsraad bedraagt voor een volwassene ongeveer 5 gram NaCl.
Voor hartpatiënten en voor patiënten met verhoogd risico op hart- en bloedvataand oeningen, is de maximaal dagelijks aanbevolen hoeveelheid niet meer dan 3 gram NaCl.

Voeding

Het natriumgehalte van de meeste natuurlijke voedingsmiddelen is zeer laag. Groenten en fruit bevatten 0.1mmol/100g en vlees en vis tot 3mmol/100g. Tussen 70% en 75% van de totale inname van natrium in de voeding, nemen we in onder vorm van industrieel bereide voedingsmiddelen.  Dit zijn voornamelijk brood, kaas, gezouten boter, vleeswaren en bereide gerechten.

Dagelijkse inname

De gemiddelde zoutinname via de voeding wordt voor de volwassen Belgische bevolking geschat op 8 tot 9 gram per dag. Dis is bijna dubbel zoveel is als algemeen aangeraden en tot driemaal zoveel als aangeraden voor risicopatiënten.
Deze hoeveelheid kan sterk toenemen bij innemen van bepaalde geneesmiddelen!

Natrium in geneesmiddelen

We staan er niet altijd bij stil maar behoorlijk wat geneesmiddelen, voornamelijk bruistabletten bevatten grote dosissen natrium.

Een onthutsend voorbeeld

Dafalgan® 500mg bruistablet bevat 412 mg Natrium per tablet,  wat overeenkomt met 1 gr NaCl.

Bij een gebruikelijke dosering voor volwassenen en kinderen > 11 jaar  komt dit overeen met maximaal 8 gr NaCl, wat ver boven de aanbevolen maximale hoeveelheid NaCl per dag is!

gebruikelijke dosering: 1 tablet, indien nodig om de 4 tot 6 uren te herhalen waarbij een maximale dosis van 2 tabletten per keer en 8 tabletten per dag niet mag overschreden worden

Een meer uitgebreide lijst kan je terugvinden in BCFI.

Waar kan je de hoeveelheid natrium in een geneesmiddel terugvinden?

De hoeveelheid Natrium in een geneesmiddel is vanaf een bepaalde hoeveelheid, wettelijk verplicht te vermelden in de Samenvatting van de Kenmerken van het Product (SKP)

Als je een hoge bloeddruk hebt of risico voor hart- en bloedvataandoeningen hebt, vermijd dan geneesmiddelen met hoge dosissen Natrium.
Wij zijn er om je te helpen en kunnen veelal alternatieven aanbieden.