Stoppen met roken: hoe begin je eraan?

Stoppen met roken: hoe begin je eraan?

Het staat buiten kijf dat zo goed als elke roker op de hoogte is van de nefaste gevolgen. Met één trekje van een sigaret komen er ongeveer 4.000 chemische stofjes vrij, waaronder nicotine, koolmonoxide en teer. Koolmonoxide vervangt de zuurstof in je bloed. Hierdoor gaat je conditie zienderogen achteruit. De teer die in sigarettenrook zit, condenseert in je longen tot een plakkerige en stroperige stof. Teer werkt dan weer bronchitis in de hand en vergroot bovendien de kans op longkanker.

Alleen, menig roker zal dit beamen, stoppen is makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe komt dit?

Wat  doet nicotine in de hersenen?

Bij het roken van een sigaret komt nicotine in de bloedbaan.
7 seconden na het inhaleren bereikt de nicotine de hersenen.
In de hersenen beïnvloedt nicotine de communicatie tussen de hersencellen. Het imiteert, activeert en versterkt sommige signalen. Je voelt je opgewekt, rustig en ontspannen.
Het lichaam past zich vanaf de eerste trek aan de nicotine aan. Daardoor heb je steeds meer nicotine nodig om het effect nog te voelen. Dat je afhankelijk bent geworden van nicotine, merk je pas als je wilt stoppen.

Wat doet nicotine met je lichaam?

Door nicotine worden de bijnieren via de hersenen aangezet om adrenaline af te geven in het bloed. Het stofwisselingsproces versnelt en dit fenomeen verklaart o.a. waarom rokers gemiddeld 4 kg minder wegen dan niet-rokers.
Normaal gesproken wordt adrenaline alleen afgegeven in het bloed bij angst en stress. Dit veroorzaakt een hogere bloeddruk, snellere ademhaling en een hogere hartslag. Dit geeft een opwekkend en fit gevoel.

Rokers zeggen vaak dat roken helpt om rustig te worden als ze gespannen zijn en opwekt wanneer ze vermoeid zijn. Dit heeft te maken met de dosis nicotine die je binnen krijgt. Als je weinig nicotine binnen krijgt, geeft dat een opgewekt en alert gevoel door de adrenaline die vrijkomt. Wanneer je meer nicotine binnen krijgt, geeft dat een ontspannen en rustig gevoel, omdat de onthoudingsverschijnselen verdwijnen.
Dit werkt dus net zoals bij alcohol. Eerst wordt je actiever, maar hoe meer je drinkt hoe vermoeider je je gaat voelen.

Wat zou je kunnen motiveren? Enkele sprekende cijfers:

  • Na 20 minuten zijn bloeddruk en polsslag weer normaal.
  • 48 uur na het roken van de laatste sigaret is er geen nicotine meer in je lichaam.
  • Nog eens 72 uur later gaat ademhalen weer normaal.
  • De bloedsomloop verbetert in 2 tot 12 weken.
  • Na 3 maanden functioneren de longen weer normaal.
  • De kans op een hartaanval daalt met 50% na 1 jaar.
  • Na 10 tot 14 jaar is de kans om te overlijden aan kanker even groot als bij iemand die nooit rookte!

Stoppen met roken: hoe begin je eraan?

Een eerste stap in de goede richting is je laten informeren over de verschillende hulpmiddelen die er bestaan.

  • Je kan het uitproberen in je eentje.
  • Sommigen laten zie bijstaan via telefonische contact met een zelfhulplijn: 0800/111 00. Deze service van tabakstop is volledig gratis.
  • Er is ook de tabakstop-app, een gratis tool die dagelijks ondersteuning biedt voor mensen die een rookvrij leven willen.
  • Andere hebben baat bij gesprekstherapie individueel of in groep onder leiding van een erkend tabakoloog.
    Er is een jaarlijkse tegemoetkoming voor 4 uren individuele begeleiding of 12 uur begeleiding in groep. Zelf betaal je een beperkte bijdrage. Raadpleeg je ziekenfonds voor precieze informatie.
  • Soms is het opportuun om rookstopmiddelen te gebruiken. Klik op deze link om te ontdekken welke rookstopmiddelen er verkrijgbaar zijn bij jouw apotheker.

MAAK DE KLIK EN START MET STOPPEN! WIJ HELPEN JE OP WEG.