spierpijngel

Pijn

Blauwe plekken

Boem! PATS!  EEN BUIL

Hoe ontstaat een buil?

Blauwe plekken (een onderhuidse bloeding) ontstaan na een val of een stoot waarbij een bloedvat onder de huid beschadigd wordt . Deze plek kleurt de huid meteen of na een paar uren of dagen eerst blauw tot paars. De verkleuring gaat over in rood, groen en nadien geel om nadien stilaan weg te ebben. Afhankelijk van de plaats waar ze gelegen zijn zullen blauwe plekken na 2 tot 4 weken helemaal verdwenen zijn. Een blauwe plek op de benen geneest minder snel dan een plek op de armen of het gezicht.

Wat kan je doen?

  • Je kan wel na het stoten of vallen onmiddellijk ijs op de pijnlijke plek leggen. Dit zorgt bij kneuzingen, verstuikingen en bloeduitstortingen voor verlichting van pijn en roodheid. Zorg ervoor dat je geen ijs rechtstreeks op de huid legt. Gebruik bijvoorbeeld een Nexcare Cold Hot pack dat je in de diepvriezer bewaart.
  • Volgende farmaceutische specialiteiten kunnen gebruikt worden: Hirudoïd® of Reparil gel®.
  • Naast de farmaceutische specialiteiten met Arnica, kan je bij ons ook terecht voor een apotheekbereiding met 10% arnicatinctuur.
    Let wel: deze gel mag je niet aanbrengen op open wonden.

Wanneer neem je contact op met je huisarts?

  • Als de plek snel verkleurt en er minder dan 30 minuten na de verwonding al pijn en zwelling optreedt, wijst dat op een mogelijks ernstiger probleem zoals een verstuiking of een breuk.
  • Hoewel een bloeduitstorting onschuldig lijkt, kan er soms sprake zijn van een ernstigere situatie. Wanneer je bij de minste aanraking of zelfs zonder te vallen of te stoten al blauwe plekken krijgt is het raadzaam je huisarts te contacteren.
  • Als er spontaan blauwe plekken verschijnen.

Wist je dat

  • Blauwe plekken niet alleen ontstaan niet alleen na een val of na stoten. Ook geneesmiddelen kunnen aanleiding geven tot het ontstaan van blauwe plekken. Dit kan het geval zijn bij langdurig gebruik van aspirine of bloedverdunners.
  • Ontstekingsremmende geneesmiddelen en antidepressiva remmen de bloedstolling en kunnen ervoor zorgen dat blauwe plekken groter worden.
  • Sommige geneesmiddelen, voornamelijk corticosteroïden, maken de huid dunner waardoor er sneller blauwe plekken ontstaan.

Spreek erover met je arts als je regelmatig blauwe plekken krijgt. De dosis kan aangepast worden of er kan overgeschakeld worden op een ander geneesmiddel.

Spierpijngel

Spierpijngel

Door het feit dat spieren een belangrijk deel uitmaken van ons lichaam is het niet verwonderlijk dat iedereen wel eens te maken krijgt met spierpijn.Ons hele skelet wordt praktisch volledig bedekt met spieren. In totaal beschikken we over meer dan 630 spieren , deze vertegenwoordigen ongeveer 40% van ons lichaamsgewicht. Elke spier op zich is opgebouwd uit een groot aantal spiervezels. Bij activiteit van de spier worden deze korter en langer.
Spierpijn ontstaat vaak na een inspanning waaraan uw spieren niet gewend zijn (urenlang schuren, schilderen of ongetraind op de skilatten staan) of wanneer u bij het sporten geen opwarmoefeningen hebt gedaan. In het begin is de pijn stekend en scherp, later dof. Vaak voelt de spier hard en stijf aan . Meestal doet het pijn als u op de spier drukt.

Hoe wordt spierpijn veroorzaakt?

Spierpijn wordt veroorzaakt door het ontstaan van melkzuur in de spiervezel en daarna in het bloed door zuurstoftekort.
De oorzaak kan ook een of meerdere spierscheurtjes zijn door een overbelasting van de spieren.
Spierpijn kan een indicatie zijn van een verkeerde training. Hebt u na 2 dagen nog steeds spierpijn, dan is de mate van overbelasting voor je spieren te hoog geweest. Als een spier beschadigd werd, spreekt men van een spierkneuzing. Denk bijvoorbeeld aan twee spelers die tijdens een voetbalwedstrijd tegen elkaar aanlopen. Hierdoor ontstaat er lokaal een pijnlijke plek, en meestal ook met zwelling en bloeduitstorting.

Prof of niet, als het pijn doet, doet het pijn!

De symptomatische behandeling van spierpijn hangt af van de intensiteit van de pijn en de ernst van de symptomen.

Beter voorkomen dan genezen.

De eerste stap is daarom proberen spierpijn te voorkomen.

Enkele tips:

  • Altijd bij het sporten zorgen voor een goede opwarming.Wanneer je pas begint te sporten kan je best opwarmen door lichtjes te joggen of te fietsen. Een goede opwarming voorkomt vele blessures.
  • Even belangrijk als de opwarming is een goede cooldown. Wanneer je lichaam op volle toeren gedraaid heeft moet je het de kans geven om uit te bollen en geleidelijk aan af te koelen.
  • Geleidelijk aan intensiviteit verhogen. Wanneer je pas begint te sporten moet je vooral naar je lichaam luisteren, probeer vooral niet overmoedig te zijn. Let op alle symptomen van pijn, zodra je pijn voelt is het beter om onmiddellijk te stoppen.
  • Alhoewel de wetenschap het nog niet eens is over het nut van stretchen na het sporten kan je tijdens het stretchen voelen hoe het gesteld is met je spieren. Meestal voel je onmiddellijk aan als er iets niet goed is tijdens het stretchen.

Wanneer ga best naar de huisarts?

  • Als de pijn binnen twee dagen niet afneemt of juist erger wordt.
  • Als de klachten na een tot twee weken niet over zijn.
  • Als u denkt dat u een ernstige kneuzing, een ernstige verstuiking, een ontwrichting of een gescheurde spier hebt.
  • Als u het pijnlijke lichaamsdeel nauwelijks meer kunt gebruiken.
  • Als u geen duidelijke oorzaak voor de pijn weet.
  • Als de pijn uitstraalt naar een ander lichaamsdeel

Zelfs met de beste adviezen, uitrusting en voorbereiding zult u bij het sporten vroeg of laat wel eens een blessure krijgen. Als u fit bent, verdwijnt de blessure gelukkig meestal snel.
U kunt het genezingsproces nog versnellen door de blessure snel te behandelen.

Hoe een blessure snel behandelen?

Overbelasting die zich uit in stramme en stijve spieren

  • Warmtetherapie zoals warm bad, kersenpitkussen, massage.
  • Een pijnstillende gel  zacht en langdurig inmasseren, biedt tevens verlichting. Voorbeelden zijn Flexium®, Voltaren® of onze apotheekbereidingen:
    Spierpijngel (ibuprogen 5%) 50 gr
    Spierpijngel (ibuprofen 5%) 100gr
    Spierpijngel-crème (diclofenac 1%) 100gr
    Spierpijngel-crème (diclofenac 2%) 100 gr

Verlichting in de initiële fase van een letsel

Bij een letsel zal u opmerkelijk sneller herstellen indien u onmiddellijk de gepaste maatregelen neemt.

De RICE-regel is een techniek voor eerste zorgen die onmiddellijk na een letsel moet worden toegepast. Deze bestaat uit vier stappen: Rest (rust), Ice (koude), Compression (compressie) en Elevation (elevatie).
De RICE-regel moet onmiddellijk na het letsel worden toegepast!

  1. Rest (rust): vermijd elke vorm van beweging.
  2. Ice (koude): koel de gekwetste zone.
  3. Compression (compressie): zorg voor druk op de gekwetste zone (met een drukwindel bv).
  4. Elevation (elevatie): houd de gekwetste zone hoger dan het hart.